Content Day er et dansksproget arrangement, der afholdes d. 30. januar 2004.

Det drejer sig om content i computergrafiske applikationer. I grafik og billedgruppen på IMM, DTU har vi en tendens til at fokusere entydigt på de tekniske udfordringer i forbindelse med computergrafik. Ikke desto mindre er det rent tekniske jo kun een side af sagen. Alle steder hvor der anvendes computergrafik, er der behov for en masse content. Alt fra væsner og bygninger til lyssætning og bevægelser skal designes eller modelleres.

Tanken er at afholde en workshop med taler om hvordan man skaber indholdet i spil og andre anvendelser af computergrafik.

8:30 Registrering og morgenmad
9:00 Lys, materialer og appearance
Henrik Wann Jensen UCSD
Henrik Wann Jensen har mange års erfaring med photorealistisk rendering. Han opfandt photon mapping da han læste Ph.D. på DTU, og i dag benyttes metoden i de fleste renderingsystemer. Siden Ph.D. tiden har Henrik udviklet adskillige andre visualiseringsteknikker, og han er netop blevet nomineret til en Oscar for sin nye teknik til rendering af realistisk hud. Teknikken er bl.a. brugt til Gollum i filmen Lord of the Rings. Talen vil handle om modellering af lys, lysfænomener og materialer.
10:00 3D branchen i Danmark
Walter Vestergaard 3D Connection
Hvem benytter 3D i Danmark og i hvilket omfang?
Hvilke kvalifikationer efterlyses af danske virksomheder?
Hvilke teknologier benyttes i hvilke brancher?
10:30 Modellering af organiske væsner med Freestyle
Mads Andersen Madsie

De fleste systemer til 3D modellering er tilsyneladende skabt for ingeniører med så mange knapper, sliders og widgets, at brugerfladen minder om et cockpit. Er det brugervenligt? Freestyle forsøger at skabe en langt mere intuitiv oplevelse for brugeren ved at fjerne de ting, der distraherer fra den kreative proces. I denne præsentation vil Mads gennemgå modellering af organiske former ved hjælp af FreeStyle.

11:15 Fra Præsentationsvideoer til Realtime Arkitektur præsentationer:
Optimering, præberegnet culling og Visuel kvalitet.
Michael Grønager VR-C
Prærenderede videoer har idag vundet stor udbredelse indenfor kommunikation af arkitektur. De prærenderede videoer er baseret på 3D modeller og kan med nogen optimering anvendes til realtime præsentationer af arkitekturen. Vi præsenterer her, med udgangspunkt i DR Byens digitale visualiseringsstrategi, hvorledes 3D modeller kan optimeres og anvendes til realtime afvikling på et cluster af standard PC'ere. I forbindelse med arbejdet er der anvendt og udviklet adskellige Open Source værktøjer som vil blive præsenteret på VR-Cs PC cluster med eksempler på 3D modeller fra DR Byen.
11:45 Frokost Glassalen bygn. 101
13:15 Præsentation af IGDA ved Thomas Rued
13:20 Hvilken plads har content i moderne spil design?
Claus Friese 3B Gamez
Efter mere end seks år i branchen, så er det stadig mit indtryk, at der er alt for mange i spilbranchen, der har tendens til at tro, at spændende content kan redde et underudviklet spildesign. Derfor vil jeg fremlægge en simple og effektiv udviklingsteori, der betragter spil og content som to uafhængige dele. Formålet med denne abstraktion er at forenkle designprocessen og gøre spillet fleksibelt med hensyn til content. Til sidst skal teorien afprøves i praksis ved opbygning af et holdbart spildesign ud fra en mere eller mindre vilkårlig inspirationskilde.
14:15 Interaktiv Demo af VisuAll
Thomas Rued Digital Arts
VisuAll er et nyt real-time rendering toolset, der integrerer og optimerer contentproduktions pipelinen fra 3D Studio Max til færdi real-time rendering i forskellige typer frontends. Vi tager udgangspunkt i forskellige typer content, og vil skridt for skridt gå igennem VisuAll's Max tools og sidst se det færdig resultat i real-time. Der vil blive fremvist eksempler på hvordan toolsettet kan bruges i forbindelse med spil produktion samt hvorledes større high-end visualiserings opgaver kan integreres på f.eks. en web side.
14:45 Character Design for "Hannibal: Nemesis of Rome" - from idea to 3d model
Alessandro Canossa Tabula Rasa Games
The challenge of creating characters that are at the same time historically correct, artistically interesting and gameplay savy. This lecture will guide the audience through the process of creating game characters keeping close to these 3 main guidelines:
  • The characters should be historically correct and possibly based on archeological evidence
  • Whenever archeological evidence is scarce, insufficient, or plainly non-aesthetic the artist should step in and "manipulate"
  • the characters live in a gameworld, and therefore they have roles to play: all the inherent visual aspects should be helping to identify these different roles and not be an hindrance. How can we achieve an effective visual grammar of colors and elements?
  • 15:15 Kaffe og kage
    15:30 Praktisk anvendelse af computergrafik
    Anders Pedersen 3D Connection
    del 1: Når de meget avancerede matematiske processer skal "oversættes" til kunstneren via softwaren går det ofte galt. Nogle gange er et stykke software alt for teknisk til at brugeren kan overskue at sætte sig ind i det. Andre gange er softwaren for enkel og brugeren afskriver den med det samme... Vi vil diskutere de forskellige typer brugere og software. Jeg vil fremlægge gode og dårlige eksempler på software og mine observationer af forskellige "bruger-typer".
    del 2. Vi vil her diskutere det forskellige teknikkers anvendelighed. Modellerings metoder, software pakker, globalillumination teknikker osv., men alt sammen fra brugerens eller produktionens synspunkt! Det er lidt en fortsættelse af "Praktisk anvendelse af computer grafik.", men her går vi lidt mere specifikt ind på forskellige opgaver og løsningen af dem.
    16:30 Forsmag på Luxion's renderingsplugin til 3D Studio Max
    Bent D. Larsen DTU/Luxion
    Luxion er et nyt dansk firma, der specialiserer sig i højkvalitets rendering. Der vil i foredraget blive givet eksempler på hvad det nye renderingsplugin til 3D Studio Max kan præstere. Deriblandt er flere features som ikke tidligere er set i andre renderingssystemer.
    17:00 Afsluttende bemærkninger
    17:05 Hands on workshop i DTU's splinternye grafiklaboratorie

    Begivenheden afholdes på DTU bygn. 308 aud 12, hele dagen. Fuld pris er 225 dkr. Prisen inkluderer frokost samt forfriskninger dagen igennem. Programmet er foreløbigt, og der tages forbehold for ændringer. Her er information om hvordan i kommer herud: Transport til IMM/DTU Tilmelding kan ske her.

     

    Last edited 28.01.2004