Long version (PDF file).
Further information: Bo Friis Nielsen | bfn@imm.dtu.dk
Et vigtigt aspekt ved togdrift er at
tog ikke støder sammen. For at sikre togenes kørsel på
stationer, såvel som på den fri bane, benytter
Banestyrelsen såkaldte sikringsanlæg. Sikringsanlæg
er tekniske anlæg, der sikrer at der ikke kan gives kør
til et tog medmindre togets kørevej (togvejen) er fri, alle
sporskifter der skal befares er aflåst, alle overkørsler
beliggende i togvejen er sikrede o.s.v. Sikringsanlæg kan være
realiserede med forskellig teknologi, der spænder lige fra
mekaniske anlæg til datamatbaserede anlæg. Fælles
for alle sikringsanlæg er at det er meget vigtigt at der ikke
er fejl i anlægget, da dette kan resultere i at der gives
kørtilladelse til et tog uden at betingelserne for sikker
kørsel er opfyldt.
Fejl i sikringsanlæg kan opstå
på to måder. Enten kan der være en fejl i designet
eller konstruktionen af anlægget (systematiske fejl) eller fejl
kan opstå som følge af komponenter, der går i
stykker (tilfældige fejl). Komponenter kan gå i stykker
af f.eks. ældning og uforudsete ydre påvirkninger som
elektromagnetisk ståling (EMC), vibrationer, etc. Komponenter
kan gå i stykker på to forskellige måder. Enten går
komponenten fuldstændigt i stykker, eller også får
den periodisk fejl, hvilket betyder at komponenten fejler i en
periode, hvorefter den så fungerer korrekt igen indtil den
muligvis atter fejler.
I forbindelse med konstruktion af
sikringsanlæg er det utopi at forestille sig at disse anlæg
aldrig fejler, men da man ikke kan tillade at sikringsanlæg
fejler vilkårligt ofte, stiller man krav om hyppigheden til
tilfældige fejl for et sikringsanlæg. Typisk vil et
sådant krav være at hyppigheden af en farlig fejl for et
sikringsanlæg, d.v.s. en fejl, der kan forårsage
togulykke, skal være mindre end 10 exp. -9. Givet et sådant
tal for hyppigheden af (tilfældige) farlige fejl, kan man så
ud fra nogle europæiske standarder udlede efter hvilke
principper og metoder man skal designe sikringsanlægget for at
minimere antallet af systematiske fejl (designfejl).
Løbende gennem hele udviklingen
af et sikringsanlæg bliver det kontrolleret at anlægget
er designet i henhold til de metoder skal benyttes for at minimere de
systematiske fejl, og inden anlægget bliver taget i brug bliver
det også kontrolleret at anlægget opfylder kravet til
tilfældige fejl (hyppigheden af farlige fejl). I forbindelse
med kontrol af at sikringsanlæg opfylder deres krav til
tilfældige krav, har Banestyrelsen indtil nu kun regnet med at
komponenter, der går i stykker, går helt i stykker. Alle
beregninger af hyppigheder af farlige fejl, har været udført
som simple MTTF-beregninger. Man har indtil videre altså ikke
taget høje for periodiske fejl i beregningerne.
I forbindelse med godkendelsen af en ny
type sikringsanlæg er der imidlertid blevet sat spørgsmålsteg
n
ved, om det er korrekt at se bort fra periodiske fejl i beregningerne
af fejlhyppighedskravet. Det ønskes derfor undersøgt
hvorvidt man i fremtidige godkendelser af sikringsanlæg bør
tage hensyn til periodiske fejl i beregningerne af hyppighederne af
farlige fejl. Hvis undersøgelsen viser at der bør tages
hensyn til periodiske fejl i beregningerne ønskes der
yderligere formuleret en metode, der beskriver hvorledes sådanne
beregninger kan udføres.
|