Forår 2004

Specialkursus (statistik 3) : Vejledning for udarbejdelse af projektrapport

Rapportens forside.

På forsiden skrives kursets navn Specialkursus ( Statistik 3), samt en opgavetitel. Rapporten forsynes med identifikation af deltageren . Deltagerens navn og studienummer skal anføres. Forsiden dateres og underskrives af deltageren.

Rapportens opbygning.

Det bør tilstræbes at formulere rapporten som en konsulentrapport, udarbejdet som om du er den statistiske konsulent.
Dispositionen bør derfor være lidt anderledes end en sædvanlig rapport over et eksperiment.

En ide til en disposition kunne således være:

Resumeet: Et resume for en rapport af denne type skal være på 100-200 ord, og skal på en ikke-teknisk måde angive problemstillingen og hvad slags data, man anvender. Man skal ikke være for teknisk ved angivelse af hvilken statistisk metode, man har anvendt. Ofte kan det være tilstrækkeligt kun at sige, at man har anvendt statistiske metoder. Resumeet skal afsluttes med en kort sammenfatning af resultater og konklusion, hvor man kort kan nævne resultaternes betydning.
Resumeet skal gerne være en appetitvækker, der giver læseren mulighed for at vurdere, om han har interesse i at læse rapporten, eller ej.

Baggrund og problemstiling: Man skal gå ud fra, at læseren ikke kender opgaveformuleringen. Derfor skal der gives en kort baggrundsbeskrivelse og en formulering af problemstillingen. I denne forbindelse kan man også godt skitsere hovedpunkterne i den følgende behandling.

Dataredegørelse: Læseren kan heller forudsættes at kende data. Derfor skal der gives en beskrivelse af data, som er fyldestgørende for den aktuelle analyse. Man skal forklare, hvilke variable, der er registreret, hvorledes data er indsamlet, og om der findes forskellige mangler eller problemer med data. Når data ikke er særligt omfattende, bør man gengive hele datasættet, eventuelt i et appendix. I mange tilfælde kan en indledende grafisk beskrivelse af data være nyttig.

Analyse af data: I forbindelse med analysen skal man give en begrundelse for de valgte metoder, man skal redegøre for og diskutere metodernes forudsætninger, og så vidt muligt kontrollere, at de er opfyldt i rimelig grad. Grafiske metoder bør anvendes og resultaterne diskuteres/kommenteres.
Der er ingen grund til at gå ind på metodernes tekniske egenskaber udover det, der er nødvendigt for at gennemføre analysen og at drage konklusionerne.

Resultater: Resultaterne bør stilles klart op i et separat afsnit, som bør ledsages af en diskussion og vurdering af resultaterne, hvor sikre de er, og deres betydning.

Konklusion: I konklusionen bør der gives en fortolkning og vurdering af resultaterne i forhold til den oprindelige problemstilling.

Generelt: Rapporten skal forfattes i et korrekt sprog. Under de gældende regler kan en vurdering af den sproglige fremstilling indgå i den samlede vurdering. (Mange tekstbehandlingsprogrammer har en stavekontrol, som man med fordel kan benytte).

Sidst ændret: 2002-04-24