Foråret 2005

Specialkursus (statistik 3): Afsluttende opgave


         

I 1987 blev loven om påbudt kørelys fremsat. Loven trådte i kraft 4. kvartal 1990.

Ved lovens fremsættelse var der diskussion om lovens eventuelle ulykkesreducerende virkning.

Ved vedtagelsen af loven besluttede man derfor at der ved udgangen af 1991 skulle foretages en vurdering af lovens eventuelle ulykkesreducerende effekt.

I opgaven betragtes kun data for hovedsituationen Modsving, dvs ulykker i kryds mellem modkørende bilister, hvor den ene part svinger (til venstre) hen over modpartens bane. Der betragtes kun ulykker i dagslys. Der foreligger kvartalsvise uheldsdata for årene 1987 til 1991. Data ligger i datasættet modsvalle i kursets sas-bibliotek sasdata i G-databaren.
Eller man kan downloade program med data

De variable er:

  • sit: Kode for uheldssituation ( sit=4 )
  • aarkvt: År og kvartal kombineret i een reel variabel
  • aar: År
  • kvt: Kvartal
  • klys: Indikator for påbud om kørelys. (klys=1, kørelys ej påbudt; klys=2, kørelys påbudt)
  • uheld: Antal uheld med personskade
  • pers: Antal tilskadekomne personer
  • indx: Index for trafikmængden (opgjort for hele døgnet), 1. kvartal i 1987 er sat til 100.
  • Der ønskes foretaget en statistisk analyse med henblik på

  • at belyse, hvorvidt påbudet om kørelys kan antages at have en ulykkesreducerende effekt,
  • samt at vurdere reduktionen i det årlige antal ulykker af kategorien modsving i dagslys (1987-niveau)
  • og usikkerheden på dette estimat af det sparede antal ulykker i 1987
  • Specielt bør man vurdere, om trafikindekset kan være en fyldestgørende forklarende variabel, eller om man kan tænke sig yderligere variable, der kan forklare en generel tendens i ulykkestallet.

    I besvarelsen ønskes den benyttede model formuleret. Modellens forudsætninger vurdereres, relevante tests og grafiske afbildninger udføres og konklusionen formuleres.



        Opgaven afleveres senest en uge inden udløbet af 3-ugers perioden (to be confirmed)      

    Sidst ændret: 2005-05-01