Retningslinier for projektarbejdet og for den afsluttende rapport kan findes i [Sha00] Robin Sharp and Jens Thyge Kristensen, `Software Development Projects', Department of Information Technology, DTU, 2000 - findes som filen SWproj.ps.
I det 1. semester skal hver gruppe
Semesteret afsluttes med aflevering af en delrapport. Delrapporten dannes ved at samle og redigere den løbende foretagne dokumentation og omfatter, jfr. [Sha00], afsnit 5.2:
I 2. semester skal man
Hele projektforløbets resultat er en rapport der dokumenterer gruppens produkt, jfr. [Sha00], kapitel 5. Noten `Software Development Projects' er skrevet med deciderede software projekter i tankerne, men anvisningerne kan (med få tilpasninger) anvendes i andre projektsammenhænge.
Det centrale i projektforløbet er at deltagerne systematisk arbejder med at nå fra en løs idé til en løsning, der virker som dokumenteret i en rapport. Der vil derfor ikke være mange forelæsninger idet fælles teorier og teknikker er indlært i tidligere kurser, mens specielle teorier og teknikker for den enkelte emnekreds må studeres individuelt efter opgavestillernes anvisninger.
For at holde styr på et projekt der strækker sig over længere tid, må man dokumentere aktiviteterne i gruppen. Hvert projekt skal derfor hele tiden have aktuelle versioner af
Bemærk: En tidsplan er et planlægningsinstrument og ikke en spændetrøje. Den kan og skal revideres gennem forløbet efterhånden som man vinder ny indsigt.
Udover opgavestiller kan der til et projekt være knyttet en faglig rådgiver som kan vejlede med hensyn til anvendelige teorier og teknikker. Underviserne fungerer som konsulenter for de enkelte grupper og som vejledere om projektafvikling.
Foruden interne gruppemøder vil underviseren fast mødes med hver gruppe en halv time ca. hver tredie uge. Hver gruppe må inden mødet gøre sig klart hvad det forventede resultat af mødet skal være, opstille en dagsorden for at nå resultatet og meddele den til mødedeltagerne i forvejen. Til aftalte møder er der pligt til at komme, ellers skal en aflysning fremsendes et par dage i forvejen.
Møder derudover med underviseren, opgavestillerne eller eventuelle faglige rådgivere aftales efter behov på gruppernes initiativ.
Ved bedømmelsen lægges hovedvægten på rapporten, hvorimod den mundtlige fremlæggelse normalt kun vil kunne flytte karakteren et enkelt trin på 13-skalaen. Som hovedregel får alle i en gruppe samme karakter. Men hvis den mundtlige fremlæggelse afslører væsentlige forskelle i gruppedeltagernes arbejdsindsats og viden vil det komme til udtryk i de afgivne karakterer.
Navn | Kontor | |
---|---|---|
Jens Thyge Kristensen | IMM, 322 - 017 | Email: jtk@imm.dtu.dk |
Jens Thyge Kristensen, Email: jtk@imm.dtu.dk
Første udgave: 17. august 2005