02100+02199 Indledende Programmering Januar 2004
|
Fanorona er et traditionelt to-personers spil fra Madagaskar. De to spillere, hvid og sort, har hver et antal sten af egen farve på et rektangulært bræt. Spillet går ud på at fjerne alle modstanderens sten.
Spillebrættet har 5 x 9 knuder, der fremkommer som skæringspunkterne mellem 24 gitterlinier som vist nedenfor:
En knude kan være ledig eller besat af en hvid eller sort sten. Under spillet flyttes sten på brættet eller de kan blive fjernet. Der tilføjes aldrig sten under spilllet.
En streng er en maksimal ubrudt sekvens af sten, der alle har samme farve og alle ligger på den samme gitterlinie.
[At strengen er maksimal betyder, at der ikke er nogen længere streng på samme gitterlinie, der indholder disse sten. En sten kan godt indgå i flere strenge, men da langs forskellige gitterlinier. En streng kan bestå af en enkelt sten, men kan ikke være tom.]
Til at starte med har hver spiller 22 sten på brættet arrangeret som følger:
Spillerne skiftes til at foretage et træk. Hvid starter.
Spillet er slut når den spiller, der står for tur, ikke kan foretage et træk. Den anden spiller vinder da.
[Spillerne kan blive enige om at lade spillet slutte uafgjort. Dette kan implementeres ved blot ved at afbryde spilllet.]
Det kan vælges at udvide spillet med en eller begge af følgende regler, så det fulde traditionelle regelsæt opnås.
Dette spil har en nogenlunde jævnbyrdig fordeling mellem modellerings-, visnings- og styringsaspekter, idet styringen dog skal tage hensyn til, at der under visse omstændigheder skal vælges hvilken streng, der skal fjernes.
Muligheden for fortsættelsestræk gør styringen endnu mere udfordrende.
Bemærk at vægten lægges på den simplificerede udgave af spillet, og at denne bør være løst tilfredsstillende, før de nævnte udvidelser forsøges implementeret.