02100+02199 Indledende Programmering: Ataxx

02100+02199  Indledende Programmering        Januar 2004
Ataxx


Ataxx er et to-personers spil, der oprindeligt er udviklet som et videoarkade-spil inspireret af Reversi. To spillere, rød og blå skiftes til at placere eller flytte brikker af egen farve på et feltopdelt kvadratisk bræt. Visse træk kan konvertere modstanderens brikker til ens egen farve. Det gælder om at have flest brikker ved spilllets slutning.

Spillebræt og definitioner

Spillebrættet er en 7 x 7 matrix af kvadratiske felter. Et felt er entent ledigt eller besat af en rød eller blå brik. Brikker kan tilføjes, flyttes eller konverteres under spillet. En brik konverteres ved at erstatte den med en brik af modsat farve. Der er en tilstrækkelig stor forsyning af både røde og blå brikker.

ataxx.png

Afstanden mellem to felter er maksimum af det lodrette og vandrette spænd mellem felterne, hvor det lodrette/vandrette spænd mellem felterne er den absolutte forskel på deres række/søjle indeks.

To felter er naboer netop når deres afstand er 1.

Udgangsposition

Ved spillets begyndelse har hver spiller to brikker placeret i diametralt modsatte hjørnefelter som vist ovenfor (rød i øverste-venstre og nederste-højre hjørne).

Spillets gang

Spillerne skiftes til at foretage et træk (evt. melde pas). Rød starter.

En spiller foretager et træk ved enten at:

Spillets afslutning

Spillet er slut, når begge spillere må melde pas eller en af spillerne ikke har flere brikker på brættet.

Vinderen er den spiller der har flest brikker ved spillets slutning. Hvis spillerne har lige mange brikker ender spillet uafgjort.

Udvidelser

Det kan vælges at implementere følgende standardudvidelse til spillet:

Før spillet begynder anbringes et antal blokeringer (eng.  blocks) på hvert sit felt i et mønster, der er symmetrisk både lodret og vandret. Hjørnefelterne må ikke blokeres. Blokeringerne forbliver på brættet under hele spillet og forhindrer disse felter i at blive besat med røde eller blå brikker. Derudover er reglerne uændrede.

Antallet af blokeringer og deres mønster kan bestemmes manuelt før spilstart eller tilfældigt af programmet.

For eksempler på blokeringsmønstre kan man konsultere www.pressibus.org/ataxx/indexgb.html.

Bemærkninger

Implementeringen af dette spil har en forholdsvis jævnbyrdig fordeling mellem modellerings-, visnings- og styrings-aspekter.


Hans Henrik Løvengreen, Jan 8, 2004